torsdag 10 maj 2012

Självkärlek


                                Så stärker Du kärleken till Dig själv
                                     av Lena Månstråle Lindqvist
Vi lever i en tid där stora gränsuppluckringar är vanliga. Många är sårade i sin integritet,och har inte koll på sina egna gränser. Eller så törs man inte stå för dem. Att säga etttydligt ja eller nej till omgivningen på olika sätt, är oerhört svårt för många människor idag. Man vågar inte säga ifrån, sätta en gräns. Av rädsla för att göra fel, bli avvisad, få på sig ilska eller hamna i konflikt. Och för att man är osäker på att man får säga nej. Får avvisa. Kanske blir man straffad då, lämnad och ensam. Den låga kärleken till oss själv a påverkar alla våra relationer. Att inte kunna sätta gränser mot sådant och sådana som får oss att må dåligt får förödande konsekvenser och skadar på sikt vår hälsa, både den själsliga och den fysiska. Vi går in i väggen, vi kraschar till slut om vi inte har våra gränsskydd på plats.


Gränsproblematiken bottnar i grunden i en skev självkänsla och en haltande relation
till sig själv. Man har rationaliserat bort sig själv till att bli “mindre viktig”, till att inte ta så stor plats, inte göra så stora anspråk när det gäller relationer.

Detta tar sig bland annat uttryck i en osäkerhet kring den egna identiteten., kring vem
man är, vad man vill och vad man tycker om och inte. Detta påverkar även den sexuella identiteten, då alla våra sår och trauman på något sätt även påverkar sexualiteten som är vårt kanske allra känsligaste instrument. Alla bär vi på sår i sexualiteten på det ena eller andra sättet, sår som väntar på att läkas. Genom att du börjar älska och respektera dig själv.

Självkänsleproblematik är oerhört vanligt. Kärleken till sig själv vacklar och många bär på starkt självhat. Det är oerhört sorgligt och får stora konsekvenser i förhållningssättet till den egna kroppen, livet och nära relationer.

För att må bra i livet, för att få livet att flöda på alla områden och kunna läka sig själv
både själsligt och fysiskt behöver man börja med att läka och stärka upp kärleken till
sig själv.

Om du inte tycker om dig själv, är du inte rädd om dig själv. Du tar inte hand om din
hälsa, du bryr dig inte om att sätta gränser mot dem som gör dig illa, istället skadar o
straffar du dig själv på olika sätt, omedvetet eller medvetet.

DU är den viktigaste personen i ditt liv!! Och du har ett eget ansvar för ditt eget mående och din egen lycka. Ingen annan bär ansvaret för ditt mående och ditt liv idag, oavsett hur ditt förflutna sett ut och hur många som gjort dig illa. Det är bara du, som kan förändra ditt liv och hjälpa dig själv att må bättre och få ditt liv att flöda och blomstra. Men du behöver hjälp till självhjälp.

När jag hjälper någon att reparera kärleken till sig själv brukar jag coacha med
acceptans och kapitulation som utgångspunkt. Acceptans av det som varit och
skett liksom en kapitulation inför nuet, är nödvändigt för att få igång den egna
läkningsprocessen.

Vi har ofta svårt att släppa taget om det förflutna. Jag brukar se processen som en
ormskinssbytarprocess. Liksom ormen ömsar skinn behöver vi släppa taget om vår
identitet med det förflutna och vårt gamla tankemönster. Vi är inte våra tankar, är en för mig mycket viktig insikt och sanning. Våra tankar har influenser utifrån. Dina tankar talar inte om vem du är, däremot vilka du lyssnat och lyssnar till och hur din påverkan utifrån ser ut.

Som barn lägger vi tidigt oss till med strategier och överlevnadsmönster för att klara
oss gentemot det som inte känns så bra under uppväxten. Det kan vara alltifrån
överanpassning, undergivenhet till manipulation eller förträngning och förnekelse.

Vi kan ha gjort oss osynliga för att inte drabbas av vrede. Rädslan för att bli avvisad
och lämnad kommer från tidiga upplevelser och sätter djupa sår i vårt sätt att relatera i
nära relationer.

Ormskinnet behöver bytas helt för att du ska bli fri och må bra. Men det smärtar ofta
att släppa taget om ormskinnet trots att det är gammalt och sprucket. Utslitet och
skavande. Ormskinn=Strategier och försvar. Kontroll och känslomässig manipulation.
Subtil dominans, för att nämna några..

När ormskinnet släpper, de gamla överlevnadsstragierna inte håller längre. Då känner
man sig till en början ofta hudlös och skör som snäckskal.

Men det är en enorm framgång i den personliga processen att ha kommit hit. Till det
hudlösa, vara i kontakt med det sårbara jaget. Det borde firas. Med blommor, jordgubbar (gärna chokladdoppade om du som jag älskar choklad!) och champagne eller annat bubbel! Med sång och dans! Nu börjar du bygga närhet och tillit på djupet!! Du har kommit åt din kärna!

Vi skulle kunna välja att förbli små trädplantor hela våra liv. Tryggt och bekvämt att stå mellan de stora träden och bli beskyddad från blåst och storm. Och slippa insyn, bli beskådad. Osynliggjord, dold av de större, växande träden. Men vi missar kontakten med himlen, med solen och fåglarna då! Och den välgörande
vinden! Som blåser igenom själ o sinne, rensar bort gamla vissna löv.

Att våga växa sig stark och stor, till ett kraftfullt högvuxet träd, med stor stabil stam och kraftigt utbrett rotsystem ger oss tillgång till näring och stabilitet på riktigt. Vi riskerar visserligen att även oönskade fåglar vill bygga bo på våra vackra grenar. Och grenar kan brytas av, både av hård blåst och illasinnade människor. Men det växer ut nya!!!

Det är det värt. Tänk all frukt och alla vackra löv du kommer att utveckla! Alla blommor!!

Och alla fåglar du får stifta bekantskap med! Frihetens fåglar! Och underbara ekorrar.
Du får smaka livet, får perspektiv. Skönhet och visdom.

Sann glädje för mig är att se när en människa kommer dit i sin egen växande process
att hon på djupet inser att hon är värd att älskas och älska, att den som är viktigast i
hennes liv är hon själv och ingen annan. När fokuset utanför sig själv, på romantiska  relationer bryts och hon tar tillbaka sitt egenvärde, lovar sig själv evig trohet. Och bryter med sitt destruktiva relationsmönster. Väljer sunda, ömsesidiga relationer. Relationer i respekt och tillit, i glädje och värme råder.

Träna på medvetna val. Så mycket roligare det är att leva när man medvetet börjar
välja sitt liv, sina relationer, sina omständigheter, sina arbeten, sitt hem osv och inte
bara “låter saker ske” eller låter sig väljas. För att göra det hela klarare, vänd på steken
och försök tänka dig in i hur det skulle kännas att din partner eller älskare/älskarinna inte har valt dig medvetet, utan “bara lät det ske”. ALLA vill, behöver och förtjänar att bli valda medvetet av sin partner, sin älskare och sina vänner.

Självomsorg. För att läka kärleken och relationen till dig själv: Träna på självomsorg.

Prioritera ditt eget välmående. Och börja se dig själv som din bästa vän, eller mamman till ditt inre barn. Endast DU vet vad du verkligen behöver, vad du mår bra av, känner dina önskningar och dina behov. Och endast du förmår att ge dig detta. Vi kan inte läsa varandras tankar eller behov till fullo, det är inte heller menat att vi ska det. Det kostar oss bara en massa energi och gör att vi tappar fokus på vårt eget mående och styrseln över vårt liv. Var och en ansvarar för sitt liv, sina val och sitt välbefinnande. Du är den viktigaste personen i ditt liv. Visa dig själv det!!

 Vad vill du göra för att visa den viktigaste personen i ditt liv, din uppskattning och dina omsorger? Börja bry dig om dig själv, ta hand om dig, skäm bort dig, vårda dig själv, lyssna till dig själv framför allt, lär känna dig själv och din kropps och din själs behov. Din kropp är mycket klok, den vet vad du behöver.

Ett bra tips är att varje morgon börja dagen med att fråga din kropp: “Okej, min kropp,
hur mår du idag? Vad behöver du idag? Vad skulle du vilja göra om du fick välja fritt?
Vad vill du äta? Vad skulle få dig att känna dig stark, glad och välmående?
Lyssna till din kropps svar och försök, så gott du kan, att ge den det den behöver.

Klappa på den, tacka den för att den har varit och är din själs hem. För att den fungerar, för att den är enastående, fin och vacker. Våra kroppen är mirakel. Vi har mycket att vara tacksamma för och tacksamheten är en underbart välgörande energi och kraft att leva utifrån. Börja gärna dagen med att meditera över allt du har att vara tacksam för.

Och tacka livet, som gett dig allt detta! Och tacka dig själv, för allt du har lärt dig under livsresans gång, för all kärlek du ger till livet, dig själv och andra. Tacka dig själv för alla framsteg du gjort och för alla önskningar du lyckats uppfylla och för alla de gånger du faktiskt tagit hand om dig själv och gett dig själv det du behöver.

Efter tacksamhet och kroppslyssning brukar jag ta mig tid för bön. Jag lägger fram mina önskningar och behov till mina Änglar, till Gud och Moder Jord och alla mina hjälpare.

Och så brukar jag omfamna livet, dagen, mig själv och mina livsgåvor och min kärlek.
Sedan säger jag till Livet att jag är redo att möta denna nya dag, redo för starka vackra möten och underbara överraskningar bortom min föreställningsförmåga.

Jag bygger en skyddsbubbla runt mig själv om jag känner att jag behöver det, som

energikänslig (sk HSP )personlighet behöver jag ofta uttala ett Nej till energiläckage och energiintrång.

Jag hämtar hem Faderlig kärlek och omsorg och beskydd från Fader Himmel, kraft ,
värme och ljus från Fader Sol och intuition och upplysning från Farmor Måne.,
Styrka och befrielse från Broder Vind, Rening och frigörelse från Syster Vatten samt
Livmoderlig värme och närandemoderskärlek och beskydd från Moder Jord.

Jag rekommenderar dig som vill läka din självkärlek och din relation till dig själv att
ta hjälp av någon Terapeut eller Healer med helhetssyn och erfarenhet på just detta
område. Med hjälp av healing och kärleksfull coachning kan du få hjälp att bli av med
det gamla skavande ormskinnet, att få igång din självläkningsprocess och komma i
kontakt med din friska, starka kärna. Släppa falsk identifikation och belastande skam.

Och börja leva i Kärlek till Livet, dig själv och omvärlden.

Du är värd det allra allra bästa, du är värd att leva fullt ut och det är aldrig för sent att
l skala av sig en negativ självbild och falsk identitet. Du är inte din historia, inte heller
är du dina tankar. Men din historia har förstås påverkat och präglat dig. Det går dock
att själv välja sin identifikation, sina tankar och sin framtid. Genom att arbeta med att
komma åt medvetna val och att lyssna till din kropp där alla minnen är lagrade. Din
kropp vet vad du behöver och genom att lyssna till och ta hand om din kropps behov
kommer du åt ditt själsmedvetna och kan läka även själens sår. Din framtid skriver du
själv, börja nu, vänd blad, ta hjälp med att lyfta av det gamla skavande ormskinnet och
släpp in hälsa, glädje och kärlek i ditt livsflöde!

1 kommentar:

  1. Jag älskar att jag faktiskt blir vägledd genom livet! I flera dagar har jag funderat över ur jag ska göra för att älska mig själv mer... och så kom tankarna en efter en. Sedan så googlar jag på skoj "Vad är självkärlek?" och hamnar här. Och det du beskriver är just det jag själv börjat förstå och behöver höra. Tack :)

    SvaraRadera